Kabinetsbeleid accijnzen illegaal volgens EU wetgeving #geenaccijns

Belastingpomp
Een tankstation is een verkapt belastingkantoor – Photoshop © KeesB

Nederlandse wetgeving die burgers en bedrijven belemmert binnen Europa vrij brandstof te kopen en te gebruiken blijkt illegaal volgens de Europese wet op Vrij Verkeer van Goederen. Minister Dijsselbloem wordt gedwongen accijnzen fors te verlagen naar onder Europees gemiddelde.

Benzine kost zo’n €0,75 per liter maar door alle accijnzen en BTW-stapeling betaalt u in Nederland €1,80 aan de pomp. Terwijl het in Polen maar €1,20 per liter kost, en daar zit de wegenbelasting er zelfs bij in.

Kabinet heeft geen visie
Deze regering kijkt alleen maar naar de begroting. En niet naar het grotere plaatje. Als de begroting maar klopt, dan klapt de regering niet, en blijft de EU blij. Het grotere plaatje is dat de absurd hoge accijnzen de Nederlandse economie ondermijnen. Stelletje boekhouders zijn het, in Den Haag: ze zien niet dat lagere accijnzen goed zijn voor de economie en indirect dus ook voor de staatskas.

Protectionistisch beleid
De staat beschermt via wetgeving hun lucratieve inkomstenstroom: als je  meer dan een volle tank + jerrycan over de grens meeneemt, mag je in Nederland nogmaals accijnzen aftikken.

De wet omzeilen
We vonden een maas in de wet waarbij we brandstof in Polen kopen maar de brandstof binnen Nederland laten leveren: de brandstof gaat geen grens over, dus zo omzeilen we de wet die uitgaat van fysiek transport over de grens. Door dit als collectief grootschalig te organiseren, buigen we tot wel ACHT MILJARD euro om van de staatskas, terug de economie in die het broodnodig heeft. Hier schrokken ze behoorlijk van op het ministerie!

Depots
Er blijkt echter nog een protectionistische wet te zijn: de groothandel die de brandstof levert in Nederland is verplicht accijnzen af te dragen aan de overheid. Ook al heb je dus elders in de EU netjes accijnzen over die brandstof afgedragen. Groothandelaren -zogenaamde depots- die zich hier niet aan houden zijn strafbaar. Dus aan de voorkant werkte ons plan. Aan de achterkant nog niet..

Welnu. Daar lieten we het niet bij zitten. We hebben in het geheim meetings gehad met specialisten op gebied van Europese belastingen, met de pers, en zelfs met de BOVAG. En Driekus is verder gaan spitten. En we hebben de oplossing gevonden bij de EU.

Wat blijkt? De Nederlandse wetgeving is in strijd met Europese regelgeving:

  • De Nederlandse wet die jou belemmert meer brandstof over de grens te transporteren is in strijd met Europese regelgeving.
  • De Nederlandse wet die het leveren van brandstof zonder accijnzen aan de Nederlandse overheid af te dragen strafbaar stelt, is ook in strijd met Europese regelgeving (als je al elders in Europa accijnzen hebt afgedragen).
  • Beide wetten zijn namelijk protectionistische maatregelen die in strijd zijn met één van de allerbelangrijkste regels in de Europese Unie: VRIJ VERKEER VAN GOEDEREN.
  • En nog beter: Europese regelgeving overstijgt landelijke regelgeving.

Kort gezegd: wat Dijsselbloem doet is ILLEGAAL.
Onbeperkt brandstof in de EU inkopen, lokaal elders in de EU accijnzen afdragen en hier in Nederland gebruiken, is LEGAAL.
Brandstof in Nederland uitleveren zonder accijnzen te hoeven afdragen aan de Nederlandse overheid is LEGAAL, als je over die brandstof al elders in de EU accijnzen hebt betaald.

Kabinetsbeleid is illegaal
Nederland is notabene één van de grootste voorstanders van deze vrije markt. Tenzij het ze zelf effe niet uitkomt, blijkbaar. Zo werkt Europa niet, Jeroen Dijsselbloem. Je kan niet voor de bühne voor Europa zijn terwijl je in je wetgeving knetterhard anti-Europees beleid voert, ten nadele van je eigen volk. Wij hebben keihard recht op vrij verkeer van goederen.

Driekus vond dit Nederlandstalige officiële document op de website van de Europese Commissie:

Screen Shot 2014-08-14 at 12.12.11

Vrij verkeer van goederen, Gids voor de toepassing van de Verdragsbepalingen inzake het vrije verkeer van goederen (PDF)
(kopie). (zie onderaan dit blog voor de toepasselijke artikelen)

Geen belemmeringen
Het document stelt expliciet dat overheden geen protectionistische maatregelen mogen nemen die burgers en bedrijven belemmeren producten en diensten in de gehele EU te verhandelen, te transporteren en te consumeren.

Zware onderbouwing noodzakelijk
Als een overheid van mening is dat men echt niet anders kan, dan moet men volledig onderbouwen wat de reden daartoe is, en met hard en volledig bewijs aantonen dat er geen enkele andere manier is.

Staatskas
De enige reden waarom Nederland zulke enorme accijnzen heft, is dat de staatskas moet worden gevuld. Dat is onvoldoende onderbouwing voor anti-Europese, protectionistische wetten.

Beperk uitgaven
Bovendien, Nederland heeft alternatieve opties. Men kan ook andere belastingen heffen, die geen inbreuk zijn op de EU wet op Vrij Verkeer van Goederen. Of nog beter: de Nederlandse overheid kan eindelijk eens ophouden met het parasiteren op de economie door haar verslaving aan accijnzen te stoppen: beperk de uitgaven, dan krijg je vanzelf een sluitende begroting, zonder dat je anti-Europese, protectionistische maatregelen hoeft te treffen.

Dijsselbloem zwijgt
Welnu, Driekus heeft deze nieuwe inzichten uiteraard via Twitter met Minister Dijsselbloem gedeeld. Herhaaldelijk. En gevraagd om de noodzakelijke tegenargumentatie: GEEN REACTIE.

Acht miljard bezuinigen
Dus gaan we een stap verder. We stoppen niet. WIJ GAAN ACHT MILJARD EURO OMBUIGEN TERUG NAAR DE ECONOMIE. Terug naar jullie! Nederland krijgt goedkopere brandstof dan België en Duitsland! Europa staat straks HIER in de rij, bij ONZE tankstations, met HUN Euro’s, HIER hun geld aan ONS te geven! Dus naast die acht miljard die we besparen, trekken we ook nog eens honderden miljoenen extra inkomsten het land binnen. En dat is goed voor de economie en voor de werkgelegenheid. En dus ook weer voor de staatskas.

Vereniging van Europese brandstofgebruikers
Hoe? We zetten een vereniging op. Dat is via socialmedia snel geregeld. Via onze partners krijgen we veel media-aandacht en we trommelen de hele achterban op. Alle automobilisten en transporteurs krijgen we mee. Elk lid stort contributie bij de vereniging. Met de contributie van de tienduizenden, honderdduizenden, miljoenen leden, kopen we whosesale brandstof in Polen in, a €1,20 de liter. Ze ontvangen ons daar met open armen. Nederlandse vrije pompen worden onderdeel van de vereniging. Op je verenigingspas staat je contributiesaldo. Met je verenigingspas kun je bij alle aangesloten tankstations tanken, a €1,30 de liter (€0,10 is nodig om de vereniging te kunnen managen en alle inkoop/handling/transportkosten te kunnen dekken). Is je contributie op, dan pin je ter plekke extra bij, en kan de vereniging weer goedkoop in de EU brandstof inkopen. Zo eenvoudig is het. Volledig LEGAAL. Je bespaart €0,40 tot €0,50 per liter brandstof. Dat is op 1 tank al gauw €25. Dat is op jaarbasis zeker €800-1000. Miljarden in totaal. In de Nederlandse economie. En ja, alle EU-inwoners mogen lid worden en hier tanken, dus hier hun geld uitgeven. In onze economie. En oh ja. Dit werkt ook voor alle andere producten waar accijnzen op liggen. Denk aan alcohol en tabak.

Nivelleer accijnzen nu!
Dus meneer Dijsselbloem. We hebben u al ruim de tijd en de kans gegeven. We stellen voor dat u zelf voor het einde van de maand de accijnzen in Nederland nivelleert naar ONDER het Europees gemiddelde. Anders doen we het voor u. Dan neemt ons collectief de macht over brandstof en accijnzen over van uw falende collectief.

Klacht
En… dienen we bovendien een klacht in bij de Europese Commissie via dit formulier. (kopie).

UPDATE
De EU is heel duidelijk over het harmoniseren van accijnzen, en Nederlands beleid druist daar hard tegenin met onevenredig hoge accijnzen, dus in strijd met vrijheid van goederenverkeer binnen de EU.

 

 

======================================================

Zie hieronder de twee interessante artikelen uit het EC-document Vrij verkeer van goederen, Gids voor de toepassing van de Verdragsbepalingen inzake het vrije verkeer van goederen (PDF) (kopie).

6.4. Bewijslast
De lidstaat die een rechtvaardigingsgrond voor een beperking van het vrije verkeer van goederen aanvoert, moet concreet aantonen dat er een reden van algemeen belang bestaat, dat de betrokken beperking noodzakelijk is en dat zij evenredig is aan het nagestreefde doel. De rechtvaardigingsgrond die een lidstaat aanvoert, moet vergezeld gaan van passende bewijzen of van een analyse van de geschiktheid en de evenredigheid van de door die staat genomen beperkende maatregel, en van precieze gegevens die zijn argumenten kunnen onderbouwen. In dit verband wordt louter de verklaring dat de maatregel gerechtvaardigd is uit hoofde van een van de geaccepteerde gronden dan wel het ontbreken van een analyse van mogelijke alternatieven als onvoldoende beschouwd.

(onze bold) Uitleg: de bewijslast van de noodzaak van zijn protectionistische wetten die ons belemmeren elders brandstof te kopen en het in Nederland te gebruiken ligt bij de minister. Tot nu toe heeft de minister geen onderbouwing kunnen geven. Want hij kan dat ook niet. De bewijslast ligt bij de minister. Niet bij ons. Wij hebben de EU-wetgeving achter ons staan.

9.3.2. KLACHTEN
Iedereen die van mening is dat een door een lidstaat genomen maatregel strijdig is met de artikelen 34-36 VWEU, kan een klacht indienen bij de Europese Commissie. Het is zelfs zo dat een groot aantal van de inbreukprocedures inzake het vrije verkeer van goederen door de Commissie in gang wordt gezet na ontvangst van een klacht. (…)
De klacht moet schriftelijk worden ingediend in de vorm van een brief of faxbericht of per e-mail, en dient in één van de officiële talen van de EU te zijn gesteld. Hoewel het niet verplicht is, wordt het gebruik van het klachtenformulier aanbevolen aangezien de klager er hierdoor zeker van is dat hij de Commissie van alle benodigde informatie voorziet, waardoor de behandeling van de klacht sneller zal verlopen.

(onze bold) Uitleg: niemand hoeft naar de rechter om Dijsselbloem te dwingen zijn protectionistische wetgeving te schrappen. Dijssebloem hoeft ook niet naar de rechter te stappen om ons tegen te houden. De EU staat achter ons. Iedere EU burger mag in zijn eigen taal (dus ook Nederlands) dit klachtenformulier invullen en opsturen naar de Europese Commissie. Zij zullen op basis van één goed onderbouwde klacht in actie komen en Nederland dwingen zich te houden aan de Europese afspraken en wetten over Vrij Verkeer van Goederen. Het staat je dus vrij NU dat formulier in te vullen en op te sturen.

We tanken! #geenaccijns.

BtEpMzRIgAAO664 BtkfBTZIYAE7E2F BtElp7DIcAAvvlq BtEljOXCUAET8_j BtELe72IMAAM4VsBuCQehRIQAAys-l

Advertenties