De fiets: het symbool van armoede

De fiets: het symbool van armoede
Door trekkeraar Driekus Vierkant

Driekus zat laatst op Camping Appelscha op zijn tablette te internetten en viel zowaar van zijn modieuze camouflagekleurige campingstoel met bekerhouder toen hij dit artikel in de Guardian las: een eenzijdig stukkie over hoe Groningen een voorbeeld is voor de fietsende wereld. Hahahaha!!! En ja hoor alle fietsextremisten en andere labbekakken waren op ons geliefde Twitter euforisch over hun vierkante kilometer utopie.

Anarchistisch fietstuig
Dat autovrije stadscentrum van Groningen is een klein stukje utopie. Een vierkante kilometer die is uitgeroepen tot anarchistische vrije zone voor fietsers. Waar je leven als medefietser of voetganger niet zeker is omdat geen enkele fietser zich houdt aan wetten zoals deugdelijke verlichting, laat staan zich houdt aan rijrichtingen, verkeerslichten en voetgangerszones. Levensgevaarlijk anarchistisch tuig. Kijk maar. En hier. En hier. En hier. En hier. Etc. Het UMCG is niet voor niets zo groot. Het ligt voor de helft vol met fietsers. Wij noemen fietsers dan ook donorpedalisten. Kijk mama zonder handen. Ja en nu zonder hoofd.

Filestad #1
Een fietsutopie is niet alleen gevaarlijk. Het werkt averechts. Want zoals bij elke utopie is er een bevolkingsgroep die het moet afleggen: Groningen mag trots zijn op de status van Nederlandse stad met de hoogste filedruk. Files betekent economische pijn. Elke dag weer ellende voor tienduizenden mede-stadjers. En bedankt hè.

Vervuiling
Files betekenen ook veel uitstoot. Elke minuut die een auto langer onderweg is, betekent vervuiling. Dus in theorie is je centrumpje dan wel schoon. Maar denk maar niet dat de CO2 en stikstof en fijnstof je centrumpje niet inwaaien. Fietsen is dus extra vies. En bedankt hè.

Fietsstaddesdoods. Opklik voor groot. Lekker veel uitstoot.
Fietsstaddesdoods. Opklik voor groot. Lekker veel uitstoot.
bronplaatje
bronplaatje

Maakbaarheid, autohaat en totalitair
De geschiedenis van fietsstad Groningen begon toen een stelletje machtsgeile commiesocialistische hippies (een oud woord voor hipsters maar toen stonken ze nog meer) genaamd Max van den Berg en Jacques Wallage het establishment omver wilden werpen. In tegenstelling tot hun voorbeeld Che Guevara grepen ze niet naar de AK47 maar naar een ander wapen dat hier iets meer voorhanden was: de fiets. Ze vonden de auto het symbool van het kapitalisme, en wilden dit symbool eens flink aanpakken. Want keuzevrijheid, daar moet je bij rassocialisten niet mee aankomen. Nee, we willen een utopie vrij van kapitalistiese symbolen! De keuze voor de fiets had niets rationeels. De redenen werden erbij verzonnen. Het is gezond (nee het is gevaarlijk, en zie verder, het beleid zorgt voor meer uitstoot), we besparen op infrastructuur (nee je vermoordt de economie). De totalitaire Max van den Berg dwong zijn verwrongen wereldbeeld de hele stad op, niet vanuit een goede visie voor de stad, maar om de macht te grijpen: ‘Four local politicians resigned saying it was impossible to work with Van den Berg‘. “I think it really was a clash between generations”; zegt hij zelf. Het ging om hemzelf. Niet om ons.

Compacte Stad
Om het nog erger te maken heeft 050 jarenlang de stad compleet volgebouwd. ‘De Compacte Stad’ heette dit eufemistisch. De werkelijke reden van dit beleid was het opdrijven van grondprijzen en vastgoed. Hoe meer vierkante meters je vol bouwt, hoe schaarser de ruimte, dus hoe duurder. Alles moest en zou in het centrum worden gepropt. Vooral ambtenaren: gemeente, provincie, ziekenhuis, universiteit, hogeschool, allemaal spelen ze hun vastgoedspelletjes. Als RuGjenooitgenoeg een pand bouwt, bouwt de Hanze er ook een. De langste pik. Duur vastgoed betekent lekker hoge WOZ. De werkende Groninger bloedt dubbel: je staat vast in files, of je moet door weer en wind op de fiets, en je betaalt ook nog eens de hoofdprijs voor dit beleid via je belastingen. Als je veel gebouwen op een klein stukje grond zet, ontstaat vanzelf een groeiende mobiliteitsbehoefte. Maar door de links-socialistische autohaat is er nooit in goede infrastructuur geïnvesteerd.

Ambtenaren, ambtenaren, ambtenaren
Alle opbrengsten van de grondprijs en vastgoedspeculatie gingen naar een andere socialistische hobby: nog meer ambtenaren. Per 1000 inwoners werken er in Groningen 16 ambtenaren: het dubbele van het Nederlandse gemiddelde. Daarmee staat 050 wederom in de absolute top. Zo kom je in een neerwaartse spiraal. Meer files, minder economie, minder geld, meer ambtenaren, meer kosten. De nasleep van de jaren ’70. VAN DE VORIGE EEUW.

Babyboomers en maakbaarheid
“We were simply ahead of our time”, zeggen Wallage en van den Berg. Nee heren, jullie beleid was dat van een generatie. Een achterhaalde generatie. Zoals jullie opkwamen tegen een oude generatie, en de macht grepen, is het tijd dat jullie utopische maakbaarheidsgeneratie van babyboomers aan de kant wordt gezet.  Want wie is de overheid om te bepalen welk vervoermiddel het beste bij jouw mobiliteitsvraagstuk past? Wat een ouderwets denken, die bemoeizucht. Burgers zijn vrij om zelf te kiezen welke vorm van mobiliteit ze kiezen. Faciliteer dat in plaats van burgers te frustreren met je verwrongen en achterhaalde wereldbeeld. Straks rijden we in zelfrijdende autootjes zonder uitstoot en lachen we om al die sukkels die ooit tegen de wind in met striemende regen kletsnat op hun werk kwamen. Vooral om die ambtenaren in hun regenpak met hun broodtrommeltje op de pakjesdrager. Moehaha.

De burger wil de auto
Tenzij je leventje zich in een vierkante kilometer stadscentrum afspeelt (man man man wat een bekrompen wereld heb je dan, over armoede gesproken, dit is geestelijke armoede), is de auto de meest optimale keuze. Wil je naar je werk, en boodschappen halen, en naar klanten of relaties, dan zijn fiets en OV geen serieuze alternatieven. Het gros van de burgers zegt: we willen de auto. Als jij echt een fietsfanaat bent, ben je echt niet het lichtend voorbeeld voor de burger, laat staan een weerspiegeling van de samenleving. Je bent gewoon een beetje een rare fietsextremist. En hopelijk ben je dan niet zoeentje met een levensgevaarlijke fixie of een date-killende vouw- of ligfiets.

Armoede
Een auto moet je wel kunnen betalen. En daar hebben we de echte kern van het probleem te pakken: veel mensen in 050 willen wel een auto maar kunnen deze domweg niet betalen. Een eigen garage is onbetaalbaar door het actieve beleid van prijsopdrijving van de gemeente. De hoge parkeertarieven ontmoedigen mensen. De overheid maakt autorijden onbetaalbaar, met extreme belastingen zoals BPM, accijnzen en tal van verborgen belastingen op verzekeringen en belastingstapeling. Je moet dus een zekere kapitaalkrachtigheid hebben wil je auto kunnen rijden. Mensen willen wel autorijden, maar kiezen primair vanwege de kosten voor de fiets. De fietser die helemaal niets hoeft bij te dragen aan de infrastructuur die hij gebruikt. Als je de auto en de fiets een fair level playing field geeft, zal de helft van alle fietsers direct voor de auto kiezen. En terecht. Ja natuurlijk zijn er in 050 ingrediënten waardoor fietsen aantrekkelijk is: het is hier doorgaans niet te heet of te koud. We hebben geen bergen. Dingen zijn dichtbij. Er wordt bij fietsers niet gehandhaafd op verkeersregels. Maar vooral financiële armoede is de reden dat mensen noodgedwongen op de fiets stappen. En geografische / geestelijke armoede: als je leventje zich alleen maar in een vierkant kilometertje afspeelt. Hoe sneu. Waar elders in Nederland dan in 050 is armoede zo verborgen aanwezig als   20% van de inwoners de overige 80% in leven moet houden. Armoede dus.

armoede in 050
armoede in 050

Sorry opa Max, je zat er flink naast.

De auto is geen symbool van kapitalisme: de fiets is het symbool van armoede.

Mede dankzij jouw beleid. Nu tientallen miljoenen in fietsbeleid stoppen kan van de voorsprong een remmende voorsprong maken. Tijd voor een nieuwe generatie die het economische perspectief van de stad op nummer 1 zet. Die vooruitblikt op mobiliteit van de toekomst in plaats van dat achterhaalde jaren ’60 auto-vs-fiets denken. Waarbij winkeliers die moeten vechten tegen internetwinkels een maximale experience aan shoppers kunnen bieden. Daar hoort maximale servicegerichtheid naar automobilisten ook bij. Verwelkom de autorijder. Naar iedereen die op welke manier dan ook naar en in en door de stad wil. Je hebt ze keihard nodig. Een beleid waarbij de fiets uiteraard ook een rol mag spelen. En waarbij het geen taboe mag zijn om fietsers om een bijdrage te vragen aan de benodigde infrastructuur. Wel zo eerlijk.

Oh ja, en dat ze zich eens aan de verkeersregels houden. Een trekker vs fietser is altijd 1-0!

Drie Kusjes en nu hou ik weer de handen aan het stuur.

Tip! Zelf files in de gaten houden? Zet traffic aan in je Maps app of via je browser.

Klik op Menu:

 

En klik dan op Traffic:

 

Je kan via maps.google.com zelfs typical traffic over de hele week, per uur terugkijken. Altijd langzaam verkeer en files….

Auteur: driekusvierkant

Onnavolgbare twitterfilosoof op klompen. Als je iemand een spiegel voorhoudt en dat ze dan LELIJK roepen. Leve de mening van vrijheidsuiting! Drie Kusjes. @DriekusVierkant op Twitter.