Diepenring

Diepenring
door sociaal geoloog en urban planning coach Driekus Vierkant

Driekus reed laatst met zijn trekker door 050. Wat een drama. Deze stad heeft de grootste filedruk van Nederland, en dat heeft drie redenen:

  1. Het Julianaplein. Wie legt er nu een knooppunt van twee snelwegen midden in een stad?
  2. Bussen. In 050 krijgen bussen steevast voorrang bij alle kruispunten, ook als ze leeg zijn, ook buiten de spits.
  3. Het verkeerscirculatieplan van socialist en autohater Max van den Berg.

Men wil de auto
Wist je dat tweederde van de burgers de auto prefereert? Dertig procent pakt liever de fiets. En fietsers en automobilisten moeten wachten en wijken voor die paar procent resterende busreizigers. Van dat volk dat op kosten van de maatschappij reist en nog een eerste rang positie eist ook. Busbanen, voorrang op kruispunten, subsidie op reiskosten. Busreizigers zijn a-solidaire belastingontwijkers. En ze stinken ook nog eens. Naar natte hond, of shag, of drank, of etensgeurtjes. En vaak naar alles tegelijk. Hashtag #wegmetdebus.

Leve de auto
Nee dan automobilisten. Je moet van ze houden. Ze betalen BPM, bijtelling, accijnzen, wegenbelasting en parkeerheffingen. En dat doen ze allemaal, waarom? Ja omdat de auto gewoon de meest comfortabele manier van vervoer is. Lekker droog en warm, of koel, veilig in je mobiele huis. Een auto is ultieme vrijheid. Totdat we drones hebben waarmee we ons door de lucht kunnen vervoeren, is de auto de ultieme tijdmachine. Je overbrugt enorme afstanden, en kan gaan en staan waar je maar wil. Die vrijheid is fantastisch. Die vrijheid gun je iedereen. Dat je op elk moment je auto kan pakken en ergens heen kan gaan, er snel bent, zonder nat te regenen en met je mooie kleren aan vroem vroem van afspraak naar afspraak, naar het werk, naar huis, een dagje weg, even boodschappen halen, en op vakantie. Je eigen auto. Het is ultieme vrijheid. De auto haalt je uit je micro-omgeving en verbreedt je wereldbeeld. Net als het vliegtuig. Mensen kiezen voor deze vorm van vrijheid, ondanks alle asociale kosten. Automobilisten hechten zo aan hun vrijheid dat ze zelfs bereid zijn de infrastructuur volledig te betalen, ook voor voetgangers, fietsers en busreizigers.

Wees eens lief voor de automobilist
Ja beste fietsers en busreizigers, voor dat alles mag u de automobilist best eens bedanken. Ook u geniet van mobiele vrijheden, dankzij de automobilist. Uw fietspaden en busbanen, verkeerslichten, alles wordt voor u betaald. U geniet van uw eigen mobiele vrijheden, dankzij de automobilist. Bak eens een taart voor de buren met een auto. Of bied aan deze eens voor hen te wassen. Of geef ze eens galant voorrang. Doe op zijn minst uw licht aan en rij niet door rood, als respect voor al het fraais dat de automobilist voor u verzorgt.

Afgunst
En dan heb je dus van die mensen die het de automobilist toch niet gunnen. Die automobilisten andere eigenschappen toedichten. Die niet zien dat de auto voor velen een basisbehoefte is, om hun inkomen te verwerven. Die niet zien dat de auto voor velen een manier is om de wereld te ontdekken. Nee, in hun afgunstige ogen is de auto een statussymbool, een pervers icoon van rijkdom, en bovendien nog een vervuilend apparaat ook. En dat moet kapot! Genivelleerd!1!

Utopia
Ja natuurlijk is het beter om korte afstandjes op de fiets te doen. Het is gezonder, en minder belastend. En wat maakt een beetje regen en wind uit als je in je fleece-trui en je warrige haar naar de RuG of het UMCG moet. Als jouw bekrompen leventje zich alleen maar afspeelt in een vierkante kilometer fiets-utopie, dan is het begrijpelijk dat je niet ziet dat er nog een hele andere wereld bestaat, waarin mensen wonen, werken, recreëren, en van hun leven en hun vrijheid genieten: met de auto. Noodzakelijk met de auto. Of voor hun plezier met de auto. Of voor hun comfort met de auto. Wij noemen dit het MaxVanDenBerg syndroom. Ook wel bekend als het KarinDekker syndroom. En tegenwoordig noemen we dit het TomRustebiel syndroom. Utopisten zijn de engste mensen ter wereld.

Autohaat in fasen
En het wordt er niet beter op. Kijk, in de tijd van Max, was de auto vooral een kapitalistisch, antisocialistisch statussymbool. In de ogen van Maxisten dan. Daar reed je dan, in je 2CV, vieze kapitalist! Daar moesten we natuurlijk vooral een beetje om lachen. Ja het was ergerlijk, dat Max zo fanatiek tegen auto’s was, maar ach, het was ook wel schattig. Maar toen kwam Karin Dekker. En werd de auto ook nog eens een vervuilende paria. In Dekkeriaanse kringen dan. Alles moest en zou via openbaar vervoer, en dan het liefst een tram. Maar goed, ach, je weet, GroenLinks en hun boomknuffelheksen. Ja ze was bloed irritant maar verder kon je gewoon nog je ding doen. Maar nu wordt het echt tijd voor wat tegengewicht. Want nu gaat D666 zich er mee bemoeien. U weet wel, die partij van 50 jaar lang geen bestuurlijke vernieuwing. Van die hele fatsoenlijke mensen. Zogenaamd. Want bovenop het socialistische gedram van de PvdA, en bovenop het milieugezwam van GroenLinks, komt nu het fietsterrorisme van D66 opzetten.

Fietsterroristen
Fietsfanatici. Fietsextremisten. Bakfietsfreaks. Van die zogenaamd heel fatsoenlijke mensen. D66 mensen. Je herkent ze zo. Blanke, jonge, hoogopgeleide mensjes met moral high blik in de ogen, op gympies en een net jasje, die de kroost met de bakfiets naar school brengen. En van die mensen die zich sociaal geograaf, of nog hipper: Urban Design Planner noemen, die op hun fixie levensgevaarlijk door het verkeer sjezen. Van die mensen die zichzelf heel wereldwijs vinden, maar eigenlijk nooit buiten de diepenring van de stad komen. Tenzij ze zich in een groepje in de meest domme outfits hijsen om te gaan fietsen door de ommelanden en hun wereldblik niet groter is dan de in spandex gehulde geschoren witte benen van hun voorligger. De grootste provinciaaltjes vind je in 050, en dat zijn zij die zich in deze Urban Cocoon opsluiten omdat ze geen auto hebben. Het zijn ook van die mensen die naar bijeenkomsten met andere hipsters gaan en zeggen dat het bezit van een auto passé is. Gut ja, waarom moet je ook iets bezitten eigenlijk. Ja laten we die redenering ook doortrekken naar je huis. Het hebben van een huis is ook passé, laten we allemaal in tipi’s gaan wonen.

Fietsen is armoede
Fietsfanatici zijn eng. Dit zijn mensen die geloven dat fietsen hun lifestyle is. Hahaha. Hoe ver moet je van je zelf af staan, om het überhaupt nodig te hebben om een lifestyle te hebben. Dat je je eigenwaarde ophangt aan een lifestyle. Aan fietsen notabene. Probeer je nou werkelijk te zeggen dat dit je zo bijzonder maakt? Hahaha. Fietsen is armoede, dat weet iedereen. Niet echt iets om trots op te zijn. Er wordt gefietst, bij gebrek aan geld voor een auto. Bij gebrek aan ruimte voor de auto. Omdat die suffe socialistische stad al decennialang de burger niet faciliteert, maar frustreert. De burger wil de auto. De stad zegt NJET.

Diepenring
En dat brengt ons bij het recente parkeerbeleid. D66 oppert om de parkeerplaatsen bij de diepenring op te heffen. Doet D66 dit oprecht om de kwaliteit van de stad te verbeteren? Hun argument is het aanzicht: ze vinden de geparkeerde auto’s lelijk en ze nemen plek in. Die redenering volgend, zouden wij beginnen met het verwijderen van de tienduizenden fietskrotten die overal in 050 gestald zijn. Die paar auto’s staan nog netjes in een vakje geparkeerd. De fietsen, die worden echt overal neergekwakt. Je kan geen 10 meter stoep passeren, zonder te struikelen over roestende brikken, de één nog meer gesloopt dan de ander, de één nog dwarser op de stoep geparkeerd dan de ander. Pleinen, stoepen, straten, bruggen: hordes fietsen, overal. De fiets is een pest.

Nee, als het D66 echt ging om het verbeteren van het stadsgezicht, en ruimte maken, dan begon men met de fiets. Parkeerverboden voor fietsen. Betere, betaalde, ondergrondse fietsenstallingen. Maar omdat men het specifiek over de auto heeft, is duidelijk dat het D66 niet gaat om het stadsgezicht. Hier komt de sluimerende autohaat gewoon weer naar boven.

Regel dan een serieus alternatief
Kijk, het is prima als de Diepenring een prachtig stukje Groningen wordt, met mooie boulevards en terrasjes. Zonder geparkeerde auto’s. Regel maar alternatieve parkeerruimte, tegen hetzelfde comfort (loopafstand) en tegen dezelfde parkeervergunningstarieven (€250 per jaar) voor bewoners en hun bezoek. Dan gaan ze wel overstag. Succes daarmee overigens, met de woekertarieven in de parkeergarages en veel te krappe buurtstallingen. Laat je de exploitanten van de terrassen het verschil in parkeerkosten bijleggen? Overigens, volgens bronnen zijn de parkeervergunningen onlangs weer fors duurder geworden, maar procentueel zijn de parkeervakken niet groter geworden, en zijn er ook niet procentueel meer parkeervakken gerealiseerd. Leg dat eens uit, gemeente. Of melk je de automobilist weer eens verder uit?

Bakfietsburgerlijkheid
Prima, als het je lukt een alternatief voor die auto’s te regelen. Diepenring zonder geparkeerde auto’s. Maar doe het dan ook meteen zonder die fietsen. Ook zonder die lelijke trailers die ze woonboten noemen. Gelijke monniken, gelijke kappen. Forceer gelijk ook die stinkende, gevaarlijke, subsidieslurpende, fileveroorzakende de stad uit. Maak er een lekker gezellig Madurodam van. Lekker fatsoenlijk. Lekker schoon. Lekker netjes. Anton Pieck, in de 21e eeuw. Lekker truttig. Lekker burgerlijk. Bakfietsburgerij. Broccolitis. Wij dachten altijd dat 050 een lekker eigenzinnige, vrolijke, rommelige, progressieve, liberale stad was, waar het iedereen werd gegund te wonen en zich te vervoeren op eigen wijze.

Niet met D66 dus.

D66. Zesjescultuur.

 

 

Auteur: driekusvierkant

Onnavolgbare twitterfilosoof op klompen. Als je iemand een spiegel voorhoudt en dat ze dan LELIJK roepen. Leve de mening van vrijheidsuiting! Drie Kusjes. @DriekusVierkant op Twitter.