De uiltieme 100KM gids

De ultieme 100KM gids

door agent Driekus Vierkant

Whoop whoop – it’s the sound of da police – whoop whoop

Nou dat wil je dus niet. Wel op je radio, niet achter je, met zo’n irritant rood led bordje van stop politie stop politie stop politie stop politie stop politie stop politie stop politie stop politie stop politie dat minutenlang in je achteruitkijkspiegel flitst. Je wil je op de weg voor je kunnen concentreren, toch? Wat je ook niet wil is zo’n enveloppe van het CJIB, want zij zijn the dark side.

Mensen, wat de politiek ook wil, we laten onze economie niet verstieren. Dat ze in de Randstad sowieso nooit harder dan 100 kunnen is hun probleem maar wij hebben hier gewoon de Nederlandse Autobahnen A7 en A6! Lekker broezen dus.

Maar hoe rij je nou wat burgerlijk ongehoorzaam op trajecten waar je straks maar 100 mag, en eerst 130 mocht? Hoe kom je ermee weg?

Tip 1: Nooit meer dan 30 te hard
Soms rijden ze opvallend, soms onopvallend, of liggen ze te snurken in een transporter met een camera in de achterruit of langs de vangrails. Bij 50 te hard heb je niet alleen een enorme boete maar ben je je rijbewijs kwijt als je staande wordt gehouden. Ai. Bij meer dan 30 te hard krijg je ook een dikke boete en een aantekening. Als je dit te vaak meemaakt, dan trekken ze ook je rijbewijs in. Zet je cruise control dus op 130 (effectief rij je dan 127 of zo). Ja misschien pak je wel een keer een boete, maar daarvoor hebben we ook tips.

Tip 2: wees vriendelijk maar ga in gesprek
Sommige agenten zijn horken die je graag pakken. Anderen zijn best okay. Stap netjes en veilig uit, geef ze een hand, stel je netjes voor en zeg u. Wees oprecht en onschuldig. Nooit boos of defensief. Geef excuses. Laat hem maar praten en intimideren. Onthou alles wat ze zeggen. Het liefst met een getuige erbij, je collega, een vriend of je vrouw of je minnares, maakt niet uit. Vraag om coulance, om een waarschuwing. Schrijf alles op wat gezegd is. En als je in Friesland staande wordt gehouden, dan versta je die Friese agent niet hè.

Tip 3: ga altijd in beroep
Elke brief van het CJIB: maak bezwaar. Gebruik wat in het gesprek met de agent is gezegd in je voordeel, zonder te overdrijven. Beetje twijfel zaaien bij een OvJ is lastig: die kiest altijd de kant van de agent, wiens woord zwaarder wordt gewogen, ook al kletste hij uit zijn nek, ook al is het proces-verbaal een zootje. Bij afwijzing (doen ze standaard): ga weer in beroep. Maak aannemelijk dat die boete nergens op sloeg. Waar zijn die metingen dan? Wat heeft die agent gezegd om zijn versie onderuit te halen? Roep desnoods die agent op als getuige. Komt toch niet en dan staat zo’n OvJ voor joker hahahaha hahahahahaha. Ja of wees een vent en betaal die boete. Je kan het ook zien als een soort van extra belasting die je betaalt om wat harder te mogen rijden. Zo ziet de staatskas het namelijk wel, gewoon belasting.

Tip 4: kijk uit je doppen!
Sowieso als je iets harder rijdt dan de rest, let ff goed op dan. Je hebt genoeg van die zondagsrijders die straks dus ook op maandag, dinsdag, woensdag, donderdag, #luievrouwendag en zaterdag als je bejaarde oma onder het stuur door kijkend, zonder in de spiegels te kijken, zonder knipperlichten van rijbaan verwisselen. Maar let ook extra goed op politieauto’s. Stiekem rijden ze rond, in donkerblauwe of grijze VW’s of Audi’s. En let op de berm en bij viaducten. Staan ze te flitsen of te laseren? Opletten dus. Niet appen. Idioot.

Tip 5: flits app
Gebruik de wijsheid van de crowd. Als de politie als een stelletje Stasi’s in de berm burgers loopt te bespieden met ANPR camera’s en flitsapparatuur, dan kunnen burgers ook de NSB-er uithangen. We zijn toch met meer. Gebruik dus altijd een flits app. Het is legaal. Voorkomt een hoop gedonder. Even rustig rijden waar ze flitsen of trajectcontrole hebben en daarna weer vroemvroem, om een niet nader te noemen VVD-er te citeren.

Tip 6: treintje rijden
Nee niet bumperkleven, maar je bent echt niet de enige die graag meer tijd met het kroost doorbrengt. Ja zeggen ze, het is maar een paar minuten tijdwinst. Ja hallo, reken het maar klein. Nee dit gaat om macro-getallen. Amsterdam-Kiel-Windeweer scheelt een half uur per ritje als je een beetje doorrijdt. Dat is een uur tijdwinst per bezoekje aan die stinkstad. Amsterdam bedoelen we dan he. Kiel-Windeweer ruikt fris. Als je dit 2x per week doet, dan is dat 2 uur per week per persoon. Doe dit eens keer 10.000 man, per jaar, dan bespaar je dus mensenlevens aan tijd. Tijd die je met je kinderen of je geliefde door kan brengen, in plaats van chagrijnig kachelend tussen de Citroëns en Renaults en Meriva’s en Ford Focussen. Maar waar waren we. Oh ja: plakken. Laat iedereen die 100 wil op de rechterbaan blijven, de linkerbaan is voor het treintje mede 130-ers. Kans is veel groter dat er een paar voor je rijden die ook opletten, die ook een flits-app aan hebben staan. Wissel af en toe even af. Voor dat fijne groepsgevoel: #WijZijn130ers.

Tip 7: rij voor 6 uur of na 19 uur
130 is voor dagjesmensen. Whoop, 160 it is! Plan je afspraken zo, dat je ruim voor 6:00 op de A6 rijdt. Bij Almere wordt het toch drukker. Eet een hapje in die vieze Randstad en zorg dat je rond 19:00 ter hoogte van Lelystad bent. Kun je daarna doortrappen tot 160. Nou ja doortrappen. 160 is nog heel relaxed op onze Autobahn in de Polder. Doortrappen is natuurlijk boven de 200 rijden. Maar ja, zie tip 1.

Drie Kusjes en lieve mensen: rij assertief maar niet agressief.

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s