Honderden miljoenen van jouw geld naar oud ijzer en grind

Honderden miljoenen van jouw geld naar oud ijzer en grind

Door oud-ijzer handelaar en Twittermachinist Driekus Vierkant

Met een houten spoorbielskop schrok Driekus wakker in zijn bedstee. Het voelde alsof er net een stoomlocomotief over hem heen was gereden. De Lagavulin vloeide weer rijkelijk gisteravond. Hij hoorde het bloed door zijn oren suizen: tsjoeke tsjoeke tsjoeke. Hij wierp de klamme dekens van zich af en duwde de armen van de zacht slapende luievrouwen voorzichtig van zijn omvangrijke pens. Eem de Jezuspad pakken, kijken of er nog nieuws is.

Jubelartikelen in meerdere media tegelijk trekken altijd zijn aandacht. Dan weet je dat er een jubelend persberichtje uit is gegaan. Vooropgesteld: Driekus houdt van goed nieuws. Al dat negatieve gedoe, je kan er triest van worden. Maar van die kritiekloze mensen die alles maar overnemen zonder één simpele kritische vraag te bedenken, ja nee dan heb je de aandacht van Driekus.

Jubelverhalen dus. Van ProRail. Van Strukton. Van de provincie. Trots op deze mega klus. En dat geloven we graag. Gaaf toch, als honderden mannen (eej, waar zijn die vrouwen?) dag en nacht werken om een mega grote infrastructuur te verplaatsen en te moderniseren.

Het project omhelst het verplaatsen van de grote railinfrastructuur achter Station 050 naar een gebied net onder Stadje. Zodat het stationsgebied opnieuw ontwikkeld kan worden. Het tracé wordt uitgebreid, moderner, mooier. Top.

Maar wat moet dit eigenlijk kosten? En is dit nou goed besteed geld? Strukton en Prorail zullen dit uiteraard vinden. Duh. Maar wat vindt degene die het geld ophoest eigenlijk? Dat bent u hè. U betaalt deze operatie. Met belastinggeld. De provincie kan wel doen alsof zij dit betalen. Maar nee: u betaalt. Zij zijn alleen maar de partij die op de centen (zou moeten) zit(ten).

We citeren even:

Hoeveel geld er precies voor het spoorcontract was gereserveerd, is nooit exact gemeld, maar het ging oorspronkelijk om circa 75 miljoen euro. Daar kwam 14 miljoen euro bij. ProRail gunde de opdracht na onderhandelingen alsnog aan Strukton, dat oorspronkelijk het dubbele extra had gevraagd. De provincie Groningen ging als voorname geldschieter akkoord, omdat een nieuwe aanbesteding vertraging van de ombouw van het Hoofdstation zou hebben veroorzaakt. Dat zou jaarlijks ook 10 miljoen euro kosten. Voor de ombouw van het station is 310 miljoen euro uitgetrokken, circa 26 miljoen meer dan gepland. De ombouw wordt verzorgd door Strukton Civiel. ProRail en provincie gaan ervan uit dat de twee zuster-bouwbedrijven elkaar de komende jaren volop steunen. Provincie, ProRail en NS (eigenaar van het station) maken het Hoofdstation geschikt voor 40.000 reizigers per dag. Die worden in 2030 verwacht.

NOODREM!

Wat???!!! Hoeveel geld??? Honderden miljoenen euro’s!!!???

De trein brengt je van waar je niet bent naar ergens waar je niet wil zijn: een tochtig naar frituur, rook en duivenpoep stinkend station. Of je zit in een volledig lege doelloos rijdende en onzinnig stroomvretende trein. Of je zit opgepakt met stinkende irritante studenten en muffe snurkende ambtenaren.

De trein is wel het laatste vervoersmiddel waar je in het post-coronatijdperk in wil zitten. Lekker elkaar besmetten.

Het ijzeren spoor is een uitvinding uit de 18e eeuw. Een tijd waarin het nog normaal was dat toiletten in de treinen hun inhoud gewoon op het spoor lozen. Drie keer raden: yep dit doen treinen nog steeds. Leve de vooruitgang. Ieuw.

Men spoelt uw geld met honderden miljoenen zo op het spoor

Kijk, 200 jaar geleden was de trein een prachtige vinding. Het maakte reizen betaalbaar omdat je kon opschalen: een paar honderd mensen in 1 machine. Maar het is toch niet meer van deze tijd mensen. De trein is een hobby van politici en ambtenaren. Een hele dure hobby: op uw kosten.

Elke euro die in spoor, treinen, bussen en andere ouderwetse vormen van OV wordt gestoken, is een verloren euro, die ook had kunnen worden gestoken in moderne vormen van mobiliteit.

De burger wil fietsen op de korte afstand (levensgevaarlijk, maar goed), de burger wil comfortabel en privé reizen op de grote afstand. De burger wil spullen kunnen vervoeren. De auto is daarin de onverslagen koning. Wie met de trein gaat, is diegene die te lui is om te rijden, geen rijbewijs heeft, geen auto kan betalen, wie met de trein gaat is diegene die er subsidie voor krijgt, in de vorm van OV-kaarten voor studenten en ambtenaren.

Nog meer subsidie dus. Want de trein is pokkeduur. Ja zegt u, maar de files dan. En de uitstoot. En auto’s zijn overbodige luxe, zeggen sommigen. Daartegen zeggen wij: de trein is armoe. Vraag de burger eens wat er met ZIJN/HAAR geld gebeuren mag, om mobiliteit de 21e eeuw in te trekken. Autonoom vervoer maakt het OV overbodig. Binnen 10 jaar. Voor wie geen autonome auto kan betalen zijn er dan elektrische huurfietsen, huurscooters, huurauto’s en huurbusjes. Faciliteer dat eens, met al die honderden miljoenen.

Drie Kusjes.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s