Pietje Precies

Pietje Precies

door de figuur met de dikke huid, Driekus Vierkant

Stel. Je bent klein. En je wordt uitgescholden voor kabouter. Ga je dan de kabouters verbieden? Of pak je de haters aan?

Stel. Je bent dik. En je wordt uitgescholden voor zwijn. Ga je dan alle varkens verbieden? Of pak je de haters aan?

Stel. Je doet iets doms. En je wordt uitgescholden voor mongool. Ga je dan de mongolen verbieden? Of pak je de haters aan?

Stel. Je praat met een accent. En je wordt uitgescholden voor boer. Ga je dan de boeren verbieden? Of pak je de haters aan?

Stel. Je bent gay. En je wordt uitgescholden voor Gordon. Ga je dan Gordon verbieden? Of pak je de haters aan?

Stel. Je bent een nerd. En je wordt uitgescholden voor Willie Wortel. Ga je dan Willie Wortel verbieden? Of pak je de haters aan?

Stel. Je bent lui. En je wordt uitgescholden voor ambtenaar. Ga je dan de ambtenaren verbieden? Of pak je de haters aan?

Stel. Je maakt iemand boos. En je wordt uitgescholden voor kankerlijer. Ga je dan iedereen die aan kanker lijdt verbieden? Of pak je de haters aan?

Ten eerste, mensen: schelden is dom maar het doet geen pijn. Sticks and stones. Een beetje Nederlander kan tegen wat ferme taal. We nemen het niet zo serieus allemaal. We zijn het land met de meeste ziekteverwensingen ter wereld. Recht voor zijn raap, direct en confronterend. Maar altijd verbaal, niet dreigend en niet fysiek. Liever even je hart luchten dan erop los meppen. Het is een vorm van civilisatie, die uitlaatklep, als je het zo bekijkt. Sjiek? Nee. Het is even wennen, deze cultuur, maar het is wel heel Nederlands.

Ten tweede: dit land is niet zo van het verbieden. Lekker elkaar veel vrijheid laten. Want wees voorzichtig met wat je wenst: straks wordt jou ook iets verboden. Koester en bescherm vrijheden en verworvenheden van anderen. Het is in je eigen belang. Want jouw levensstijl zou zo maar kwetsend kunnen zijn voor iemand anders. Je kleding, je geloof, je seks, je haar, je werk, je uitlatingen, je opvattingen.

Ten derde: je richt je op de verkeerde figuur. Een fictief figuur kan niet racistisch zijn. Het kan die figuur alleen worden toegedicht. De mensen die dat doen moet je isoleren en aanpakken. Niet de figuur die misbruikt wordt. Pak de haters aan, niet het misbruikte fictieve figuur. Laten we even uitvlechten wie er allemaal te maken hebben met Zwarte Piet:

A. Zwarte Piet
Niet-bestaand figuur die eigenschappen kan worden toegedicht, bijvoorbeeld: fictieve kolderieke kindervriend, eng indrukwekkend sprookjesfiguur, of fictief personage met racistische kenmerken. Het figuur wordt generatie naar generatie aangepast aan de tijdgeest. Het figuur zelf bestaat niet en heeft geen motieven, heeft zelf geen invloed op de eigenschappen: de toegedichte eigenschappen zijn in de eye of the beholder, het is maar net hoe je het wil zien en ervaren.
B. Ouders
Liefhebbende ouders die hun kinderen graag mee laten voeren in het sprookje dat diep en integraal onderdeel is van de Nederlandse cultuur. Zij zien in Zwarte Piet bovenal een kolderieke kindervriend.
C. Kinderen
Ontvankelijk als kinderen zijn voor sprookjes gaan zij diep op in het verhaal van Sint en de pieten. Het figuur maakt hen enerzijds heel vrolijk, maar soms ook een beetje bang.
D. Racisten
Personen die menen het figuur Zwarte Piet te misbruiken voor hun haat, om donkere mensen te denigreren en te pesten. Ze misbruiken Zwarte Piet voor hun agenda.
E. Slachtoffers van racisme
Mensen die worden uitgescholden voor Zwarte Piet, door de racisten.
F. Oprecht empathische mensen
Komt voor een groot deel overeen met groep B, de ouders, die het vreselijk vinden dat het voor hen onschuldige fictieve karakter Zwarte Piet wordt misbruikt voor racisme en graag meehelpen dit te bestrijden.
G. Schijnheilig empathische mensen
Een selectief groepje dat zelf Zwarte Piet ook racistische kenmerken en eigenschappen toedicht, en zowel Zwarte Piet en de ouders beschuldigt van racisme, respectievelijk is dat feitelijk onmogelijk omdat Zwarte Piet niet bestaat, en feitelijk onjuist omdat de ouders geen racistische motieven hebben maar wel worden toegedicht. Ze misbruiken Zwarte Piet voor hun agenda.
H. Geprovoceerde mensen
Mensen die in de basis geen racistische motieven hadden, maar zo getergd zijn door de beschuldigingen en de demonstraties bij hun lieve kinderfeestjes dat ze zich verlagen tot evenzo negatieve tegendemonstraties en racistische uitingen. Ze misbruiken Zwarte Piet voor hun agenda.

Ten vierde: je valt de verkeerde groep aan. Ze willen je anders doen geloven maar gelukkig is het overgrote merendeel van de Nederlanders niet racistisch en viert een gezellig kinderfeestje met Zwarte Piet zonder enig racistisch motief. Deze mensen over één kam scheren met racisten die een fictief figuur misbruiken voor hun haat, deze vredelievende mensen uitmaken voor racisten, is in dit land een van de zwaarste beledigingen, veel erger dan een scheldpartijtje. Wat voor reactie denk je dan uit te lokken?

Ten vijfde: we voeren in dit land altijd het debat. Zo scherp mogelijk graag. Schelden is dan dom. Maar het mag. Beter is gewoon het gesprek aan te gaan: goh, kunnen we dit feestje voor iedereen leuk maken, en gezamenlijk de haters aanpakken? Zullen we er allemaal toffe kleurtjes van maken? Maar hoe dan ook, je gaat niet valselijk beschuldigen, verbieden, of dreigen met geweld, je gaat geen kinderfeestjes verstoren. Dit zou het bevoegd gezag nooit toe moeten laten, je werkt polarisatie en escalatie in de hand met je beleid. Doe dat demonstreren lekker ergens anders, of op een ander moment. Tenzij je bewust wil opruien over de rug van kinderen, waarvoor je zegt op te willen komen. Lekker hypocriet.

Ten zesde: je geeft domme schreeuwers geen groot podium. Ze richten hun calimerogevoel (hihi, meteen verbieden dat irritante zeikerige rotvogeltje dat nooit initiatief neemt maar zich passief-agressief opstelt door altijd de schuld voor hun eigen falen bij een ander neer te leggen) op de verkeerde groep, dus duid dit, zet het in context en blaas het niet op alsof dit het geluid van velen is en alsof ze zo’n goed verhaal hebben.

Ten zevende: laat je niet uit de tent lokken. De mensen die (mee)roepen dat Zwarte Piet racisme is, het is echt maar een klein schreeuwerig groepje met extreme en misplaatste opvattingen (zie boven). Het is hun frustratie dat ze mislukt zijn en eisen op deze manier een plek in de maatschappij op zonder er echt iets voor hoeven te doen. Lala aandacht, lala invloed, lala inkomen, en laat de wereld branden. Altijd lastig als je ambities hoger zijn dan je capaciteiten. Behandel ze ook zo. Beetje knuffelen, maar laat je niet zo provoceren.

Ten achtste: stop racisme. Laat je niet provoceren tot racistische opmerkingen over donkere mensen in relatie tot Zwarte Piet. Je speelt de schreeuwers er alleen maar mee in de kaart: ze zullen hun gelijk zien in de echt foute racistische comments op social media, die ook nog eens worden uitvergroot in de pers. Spreek mensen aan op hun domme racistische opmerkingen. Echt, pak de haters gezamenlijk aan. Gemiste kans door tegenover elkaar te staan in plaats van tegenover de haters.

Ten negende: stop agressie. Laat je niet provoceren tot gedrag gelijk aan die domme anti-piet schreeuwers. Je bent geen haar beter als je als Zwarte Piet verkleed lekker agressief pro-piet gaat rondlopen tijdens een Sinterklaasintocht. Dan misbruik je datzelfde onschuldige pietje voor je eigen agenda. Ook ten koste van die lieve kindjes. Lekker bezig, stelletje asociale hatende domme Pegida-Nazi’s!

Drie Kusjes.

Plaats een reactie